Bedre information om HPV-vaccinen har vendt stemningen

Advice har leveret det indsigtsgrundlag, som blev udgangspunktet for kampagnen ‘Stop HPV’ fra Sundhedsstyrelsen. Nu viser nye tal, at udviklingen er vendt.

I 2016 lavede Advice for Sundhedsstyrelsen en omfattende analyse, som belyste, hvad forældre til unge piger savnede af information for at kunne tage stilling til HPV-vaccination. Analysens resultater omsatte Sundhedsstyrelsen sammen med Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen senere til kampagnen ‘Stop HPV’, som blev igangsat for et år siden.

Nu viser nye tal, at flere piger igen bliver vaccinerede mod HPV. Hele 29% flere i første halvdel af 2018 end i samme periode af 2017. Det er en stor stigning på relativt kort tid og viser med al tydelighed, at kampagnen har virket. Kampagnen går i dialog med forældre og piger om, hvad der er op og ned i debatten om livmoderhalskræft og HPV-vaccination. Og det gør den på en måde, så de vigtige facts kommer frem. Som fx at pigerne fra den første vaccinerede årgang har 40% færre tilfælde af svære hpv-udløste celleforandringer end ti år ældre kvinder, der ikke har fået vaccinen. Vi er glade for at have leveret et godt datagrundlag for kampagnen og på den måde at have været med til at skubbe udviklingen i en god retning.

Læs mere på Politiken.dk