Er der nogen, der har din virksomhed i hørebøfferne?

Hvis du endnu ikke har hørt Third Ears podcast “Ringbindsattentatet”, har du en rigtig god oplevelse til gode. Og hvis du allerede har stiftet bekendtskab med den sælsomme retrokrimi, så er der masser af andre fantastiske podcasts at gå i krig med. For podcasts hitter i disse år. Og med et så populært format ville man næsten være et skarn, hvis man ikke overvejede, hvordan man kan bruge det i en markedsføringssammenhæng.

Lad mig starte med et godt gammeldags ”why?”. For hvordan kan det være, at podcasts er blevet så populære? I min optik er der tre gode grunde til det. For det første er podcasts lette at inkorporere i vores travle on-the-go-liv, for det andet tilbyder de en intim nærmest retro-analog oplevelse, og for det tredje er det de færreste, som ikke er til fals for en god historie.

Formidlingen af den gode historie er netop det, der gør mediet særligt attraktivt i forhold til din virksomheds branding. Der er allerede flere gode eksempler på, hvordan podcasts transcenderer fra den rene underholdning til et oplevelsesøkonomisk bidrag til marketingstrategien. Fx lancerede A/S Storebælt for nylig en podcastserie med historier, der knytter sig til Storebæltsbroen. Hver historie varer den tid, det tager at køre over broen, så man kan høre den i bilen på turen over. Her kan man altså få føjet en ekstra dimension til sin oplevelse ved kvit og frit at få adgang til historier fra et særligt miljø og en unik arbejdsplads, mens man er på stedet.
Også Udenrigsministeriet har sin egen podcast-kanal i en helt anden genre, hvor de forskellige ambassadører giver deres bud på udviklingen i den politiske situation i bl.a. Saudi-Arabien og Sydafrika. I dette tilfælde bruger de netop deres særlige position til at komme med interessante indblik i politiske arenaer, som normalt ikke får tildelt de største overskrifter i de traditionelle nyhedsmedier – hvis de overhovedet får plads der.

Det er ikke sikkert, at podcast-formatet giver mening for din virksomhed, men det er da en overvejelse værd. Her er en hurtig tjekliste, der kan hjælpe jer med at afgøre, om det kunne være noget for din virksomhed:

  • Hvad vil I gerne opnå? Vil I fx brande jer som eksperter på et felt, give større indsigt i jeres arbejde (og dermed styrke jeres eksistensberettigelse) eller inspirere folk til at besøge jeres attraktion?
  • Har I en særlig nicheviden eller særligt gode historier fra et miljø, som de færreste har adgang til?
  • Har I eksperter, som kan formidle det på veloplagt vis?
  • Har I materiale nok til mere end et program?
  • Kan I forestille jer en interesseret målgruppe? Hvad vil de gerne vide mere om?

Hvis du har en klar idé om første punkt og kan svare ja til resten, kunne noget tyde på, at I burde overveje at kaste jer over podcast-formatet. Men vær opmærksomme på, at podcasts er et lystbårent format. Derfor er det essentielt, at du har jeres målgruppe og deres interesser i centrum. Ellers er der kontant afregning i form af meget få downloads. Formatet i sig selv er heller ikke nogen garant for øjeblikkelig succes. En stor del af spredningen går gennem mund-til-mund-anbefalinger, hvilket kan tage tid, så vær forberedt på en længerevarende indsats. Endelig bør du være opmærksom på, at podcasts netop har en vis street credibility, fordi det traditionelt set ikke er et kommercielt format. Derfor afhænger en del af succesen af, at I som virksomhed respekterer det antikommercielle aspekt. I skal have lyst til at give lytterne en oplevelse, fortælle en historie og ikke stoppe en radioreklame ind i ørerne på dem.

Høres vi ved?

Fakta: Hvad er en podcast?
Begrebet podcasting er en sammentrækning af “personal on demand casting” og dækker som oftest over radioudsendelser, som kan hentes ned og afspilles, når man ønsker det. Som hovedregel er det gratis, og du kan finde og abonnere på det meste via Itunes eller podcast-appen. Podcast dækker over mange genrer fra den politiske debat til den fiktionaliserede true-crime-føljeton.

Af Heidi Keller, consultant i Branding Marketing