Blog: Hvad tech kunne lære af food

Af: Grethe Linder Vinther, Senior Advisor

Advice_tech_food

Et grundlag for vores liv og en kilde til fornøjelse. Dét kendetegner vores forhold til mad, men det samme kunne faktisk siges om tech.

På mange måder er data og teknologi kommet til at spille en næsten lige så betydelig rolle i vores liv som fødevarer. Vores liv afhænger – også – af den måde, vi forbruger og deler data.

Fra begejstring til bekymring

Tech har på få år gennemlevet en ekstrem udvikling. Først blev vi begejstrede over at kunne forbinde os med venner over hele kloden og over alles adgang til viden. Nu bekymrer vi os over, om vores personlige data er i trygge hænder, vi frygter påvirkning af vores valg, og vi ser med uro på afhængighed af telefonen.

Vi ser, at vores brug af teknologi også er usund.

Ingen andre brancher har udviklet sig så hurtigt og med så store konsekvenser for individ og samfund, og teknologigiganterne kunne lade sig inspirere af andres vej mod mere samfundsansvar.

Eksempelvis fødevarebranchen, der har taget skridt mod en mere bæredygtig fremtid. Ganske vist en udvikling, der er sket over mange flere år. Men i lighed med tech-branchen består fødevaresektoren også i dag af færre, større virksomheder, og også de oplever en globalisering af markedet med stadigt mere kritiske forbrugere.

Bugnende hylder i butikken er ikke længere nok, forbrugerne stiller større krav om ansvarlighed og transparens hele vejen fra marken til supermarkedet.

Svar på forbrugernes og politikernes krav

Som svar på forbrugernes krav ser vi for eksempel mærkninger, der garanterer dyrevelfærd, økologi og fair forhold for bønder, og globale fødevarevirksomheder som Unilever har forpligtet sig til at bidrage til mere bæredygtigt forbrug og produktion.

Også politikerne ved, at alle dele af samfundet skal bidrage for at nå de mål, som er nødvendige for en bæredygtig fremtid – blandt andet som det er formuleret i Paris-aftalen og med FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling. Virksomheder som Danish Crown og Arla har i år responderet ved at lancere deres egne klimaplaner.

Potentialet i at levere stærke svar på kritik og krav fra forbrugere og politikere er selvsagt stort. Og selvom fødevarevirksomhedernes bæredygtige omstilling ikke er i mål, kan tech godt lade sig inspirere.

Hvem sætter først den høje standard?

Mulighederne venter på den tech-gigant, som går foran med høje standarder i stedet for at vente på øget regulering. På den, som svarer på kritik med åbenhed – om skattebetaling, regelefterlevelse og arbejdsforhold, for eksempel. Som ikke blot stiller teknologi til rådighed, men som arbejder for at den faktisk gør nytte. Ja, at den gør verden bedre og mere bæredygtig.

Ingen tvivl om, at tech er med til at forme vores fremtid. Grib muligheden for også at gøre det til en bæredygtig forretning.