Robotterne er dumme, fordi vi er dovne

Det kræver hårdt arbejde at komme nemt til resultaterne – men det er ikke gået op for de fleste, der investerer i dyre automatiserede kommunikationsløsninger.

Artificial intelligence, marketing automation, chatbots, predictive analytics, machine learning. Kært barn har mange navne i kommunikationsafdelingen. Men i sidste ende er de stort set alle opstået af den samme idé: Vi må kunne automatisere manuelle processer, så kommunikation, marketing og salg i den digitale tidsalder kan blive nemt, effektivt og vedkommende.

Det er den våde drøm for enhver CMO eller salgschef, der er under pres for at skabe resultater med så få medarbejderressourcer som muligt. Men alt for ofte ender det i et mareridt af dyrt indkøbt teknologi, der i bedste fald giver en begrænset forbedring, der ikke står mål med investeringen og i værste fald ødelægger brugeroplevelsen og skræmmer kunderne væk.

Robotterne kommer… ikke særligt hurtigt
Udfordringen er, at alle disse systemer skal fodres med en kombination af menneskelig intelligens, data og indhold for at skabe værdi. Og jo mere sofistikeret robotten skal være, jo mere har den brug for. Mange virksomheder investerer netop i systemerne for at kunne spare på manuelle processer, og det kommer bag på dem, hvor mange ressourcer de egentlig skal investere for at robotterne kører som smurt.

Kære [Firstname], her er en personlig hilsen
Den manglende villighed til at investere EFTER man allerede har brugt penge på teknologien betyder, at virksomhederne enten ender op med systemer, som de på ingen måde udnytter, eller også bliver teknologien præget af den ene fejl 40 efter den anden. Vi ser det ofte, når virksomheder forsøger at personalisere mails, men ikke engang har styr på selv det mest simple dynamiske indhold – som at indsætte kundernes navne korrekt i nyhedsbreve.

Artificial Unintelligence
Dette er med til at irritere og frustrere målgruppen, der føler sig talt ned til og tilsidesat, fordi en andenrangs-robot er blevet sat til at servicere dem i stedet for menneskelig betjening. Og her er der en vigtig pointe: Automatiserer I kommunikation og marketing alene for at spare penge, så har I med stor sandsynlighed allerede tabt. For så bliver der aldrig allokeret de ressourcer, der skal til for at teknologien bare kan komme i nærheden af at løse en opgave så godt som et menneske.

3 automatiske anbefalinger til bot-succes
Har I fortsat mod på at komme i gang med automatisering og brug af artificial intelligence, men har I ikke Spotifys, McDonald’s eller Amazons ressourcer, så er der her et par grundlæggende tips til at få succes med systemerne:

1. Tænk småt først. De færreste virksomheder kan håndtere en større omlægning til automatisering på én gang, men der er et hav af mindre processer, I kan arbejde med. Invester i simple e-mail-trigger-flows til at tage imod nye nyhedsbrevsmodtagere. Gør brug af billige automatiseringssystemer som Zapier, der automatisk kan sende data mellem platforme, der ellers ikke er forbundne. Eller benyt afgrænsede machine clearing systemer som f.eks. intelligente søgefunktioner til websites, der kan lære af tidligere besøgendes søgemønstre. Og kaster I jer ud i chatbots, så skab et begrænset univers med lukkede spørgsmål, så botten ikke skal agere alvidende orakel som HAL 9000
2. Invester med omtanke. Teknologi er kostbart, og den forkerte teknologi kan bremse jeres vækst både på grund af omkostninger og kompleksitet. Lad være med at binde jer på dyre licenser i flere år, og sørg for at bruge pengene på systemer, som I kan vokse med. Her kan det være godt givet ud at købe uvildig rådgivning til valg af den optimale marketing stack, så I får de systemer, der kan vækste jeres forretning – ikke bare dem, der ser smarte ud.
3. Allokér analytikere, data scientists og indholdsproducenter til arbejdet med automatisering. Hvis der kun er sat teknikere på opgaven, får I sjældent et output, der giver mening i en kommunikationskontekst. Og I ender med at have bygget en rumraket, der teknisk set kan flyve, men som ingen har kompetencerne til at holde i luften i ret lang tid ad gangen.

Det kan lade sig gøre at automatisere sig til succes. Det kræver bare den rette strategiske tilgang, hvor teknologi er tænkt ind som holdspilleren, der gør resten af holdet bedre, i stedet for som superstjernen, der gør resten af holdet undværligt.

Af: Senior Advisor Niels Tybjerg

Vil du opleve de nyeste chatbots og møde virksomheder, der arbejder med robotteknolog lige nu? Kom til vores næste Digital Transformation vol. 4 event.

Læs mere her