Nyt digitalt servicedesign guider på rejsen til Danmark

Relanceringen af portalen nyidanmark.dk er et markant løft af den digitale servicerejse for udlændinge. Advice har designet løsningen i samarbejde med ambitiøse styrelser – og brugerne selv.

Da den nye version af nyidanmark.dk gik i luften denne uge, var det resultatet af en proces med store ambitioner hos parterne bag portalen, Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

Det er ikke bare et klassisk redesign, men en radikalt anderledes løsning med tydeligt fokus på servicerejsen for de udlændinge, som ønsker at besøge, bo eller arbejde i Danmark.

Agil udvikling af digitalt servicedesign
Den nye løsning skal sikre større overskuelighed og forståelse for den enkelte bruger i mødet med de danske regler, vilkår og ikke mindst muligheder – og den nye service er allerede blevet taget godt imod. Vi har bidraget med servicerejse, UX, identitet og webdesign, brugertests, indholdsstrategi og governance.

I forløbet har Advice og projektgrupperne i de to styrelser arbejdet intensivt sammen i sprint med et agilt mindset, men med faste milepæle for brugerinvolvering og godkendelser.

Nyidanmark.dk guider brugerne til bedre overblik
Som ny i Dannmark er der mange ting at forholde sig til. Samtidig har udlændinge vidt forskellige forudsætninger for at forstå deres muligheder, når de ønsker at komme til Danmark. Nogle er på flugt, andre har fået job i landet. Fælles for dem er, at deres egen og familiens fremtid står på spil, samt at de skal benytte nyidanmark.dk til at ansøge om tilladelse til at være i landet.

Som officiel portal formidler nyidanmark.dk regler, processer og indgange til selvbetjening. Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration har hver deres ansvars- og fokusområder – fra at tiltrække efterspurgt arbejdskraft til at håndtere flygtningestrømme. Derfor skal portalen balancere de vidt forskellige brugertypers behov for imødekommende service med myndig forventningsafstemning. Samtidig skal øget selvservicering sikre, at brugerne kan screene, forstå og betjene sig selv mest muligt.

Advice har med et enkelt koncept gjort mulighederne mere overskuelige og forståelige for brugerne, så de kan træffe beslutning om at ansøge om at arbejde, bo eller besøge Danmark.

Du kan se den nye portal her.