Skolevalg 2015: Til kamp mod sofavælgerne

​Lav valgdeltagelse hos førstegangsvælgere har langsigtede konsekvenser: Når sofaen vælges til første gang, bliver det ofte en vane, der hænger ved.

​Derfor udviklede Advice, Folketinget og Undervisningsministeriet i 2014-15 Skolevalg for elever i 8. og 9. klasse. Advice udviklede et spilkoncept, som engagerede eleverne i at føre valgkampagne for deres mærkesager på sociale medier, eksekverede konceptet med en prisvindende webside som omdrejningspunkt og sikrede massiv medieomtale i løbet af valgkampens tre uger, herunder både DR Ultras dækning af valgaftenen og nyhedsindslag på DR og TV2.

En uvildig evaluering af Skolevalg har efterfølgende fastslået, at valget har styrket elevernes demokratiske selvtillid og deres forståelse af politiske diskussioner og ideologier.

Projekt Skolevalg vandt KomPrisen 2015 for bedste kommunikationsprojekt. Læs mere om nomineringerne og vinderne her

  • Leverance: ​koncept, websiden skolevalg.dk og PR
  • Kunde: ​Folketinget og Undervisningsministeriet
  • Vi har stået for: ​overordnet koncept, udvikling af indhold til sitet, PR

_T5A6452
Debat_NyHollænderskolen_004
_T5A6400
Skolevalg_Valgfest_0306
Mathilde B. Jakobsen
Social Media Advisor
+45 53 72 74 55
mathilde.j@adviceas.dk