Prototyper kan give dig indsigt i dine kunders grundlæggende behov

Google Sprint, rapid prototyping og iterative processer. Prototyper giver rigtig god mening, når vi skal udvikle skarpe løsninger og koncepter. Men prototyper er også et fantastisk analyseredskab til at få indsigt i dine kunders behov, handlinger og holdninger. Her har du tre gode grunde til, at du skal lave prototyper næste gang, du vil forstå dine kunder bedre.

Jeg er så heldig at være en del af Advices Data & Insights afdeling. Sammen med mine kolleger samler vi data ind og forsøger at tygge dem igennem og spytte indsigter ud, som vores kolleger og kunder kan bruge til at skabe skarpe løsninger.

Går vores tid så med at lave store surveys, chrunche big data og kravle i antropologuniformen og bruge tid sammen med målgruppen? Ja, det gør den. Og det er sjovt. Tro mig; du skulle prøve det. Men vores tid går også med at udvikle prototyper. Og jeg synes faktisk, at prototyper er et lidt overset redskab. Nu tænker du sikkert, at med al den snak om rapid prototyping, Google sprints og klikbare axure-prototyper, så er prototyper vel ikke særligt overset? Og det har du jo ret i. Mange arbejder og bruger prototyper i udviklingen af løsninger.

Men jeg synes, at prototyper tit bliver overset som et analyseredskab til at skabe de indsigter, der kan blive til en skarp kreativ eksekvering. Når vi i Data & Insights udvikler prototyper, så gør vi det egentlig ikke for at skabe billeder på det, vi tror, der bliver den endelige løsning. Vi gør det for at omsætte vores hypoteser og spørgsmål om målgruppen til noget konkret. Lad mig give et par eksempler.

Hvis vi gerne vil vide, hvad borgerne forventer i fremtiden i deres digitale interaktion med det offentlige, så laver vi prototyper, der konkretiserer de dilemmaer, vi gerne vil udforske. Hvor meget har borgerne lyst til at dele med det offentlige? Hvor meget vil de gå på kompromis med datasikkerheden for at myndigheder og private udbydere kan koble data for at hjælpe borgeren? Hvordan vil de reagere på, at kommunerne begynder at bruge data og algoritmer til at tilbyde ydelser og services baseret på borgernes adfærd og interesser?

Hvis vi gerne vil vide, hvad der kan gøre ledige mere tilfredse med deres a-kasse, så udvikler vi ti hurtige bud på nye (og nogle lidt ekstreme) tiltag og serviceydelser, visualiserer dem og præsenterer dem for ledige. Så fortæller de om deres umiddelbare tanker om, hvordan de tiltag ville virke for dem.

Eller hvis vi skal hjælpe en kunde med at gentænke eller – nu kommer ordet – disrupte deres forretningsmodel om fem år, så udvikler vi eksempler på, hvordan virksomhedens ydelser kunne se ud, hvis vi hiver dem i retning af at skulle være f.eks. enkle, altomfavnende, internationale o.lign.

Men hvorfor bruger vi prototyper til at skabe indsigter? Det er der mindst tre grunde til:

  1. Vi giver os selv og vores kunder mulighed for at komme af med alle de umiddelbare tanker om løsninger, som vi alligevel sidder med fra starten. Vi får dem på bordet og får tømt hovedet, så de ikke behøver at ligge i en mental skuffe og blive hevet frem i tide og utide undervejs i processen. Det gør, at vi kan fokusere, på hvad vi gerne vil vide om målgruppen. Paradoksalt nok kan prototyper hjælpe til, at vi ikke fokuserer for meget på løsninger til at starte med.
  2. Vi hjælper os selv til at fokusere på, hvad det præcis er, vi gerne vil vide noget om. Når vi skal lave prototyper, bliver vi nødt til at finde ind til de vigtigste spørgsmål og skabe prototyper, der tager udgangspunkt i de spørgsmål. Det gør, at vi allerede her er i gang med at finde ind til kernen af, hvad opgaven handler om.
  3. Vi får et værktøj til at åbne menneskers tanker og umiddelbare svar op. Den åbne, eksplorative tilgang til at forstå mennesker – om den så er databaseret eller etnografisk baseret – giver ofte stor værdi. Men det er tit svært for mennesker at sætte ord på deres behov. Og hvis vi spørger: ”Hvad kunne I godt tænke jer?”, så siger de fleste enten: ”Det ved jeg ikke”, ”i hvert fald ikke det, jeg får i dag” eller ”mere af det samme”. Hvis vi i stedet viser dem prototyper på konkrete løsninger, så kan de tage og føle på dem og give konkret feedback. Og det giver altid nye og interessante indsigter i netop deres mere grundlæggende behov.

Så næsten gang du har brug for ny indsigt i dine kunders behov, så brug en formiddag på at skabe (gerne ekstreme) bud på prototyper, der indeholder de dilemmaer, spørgsmål og hypoteser, som du gerne vil blive klogere på. Og invitér så nogle kunder ind til to timers snak om prototyperne. Jeg lover dig, at det både bliver sjovt og lærerigt.

Af Sune Holm Thøgersen, Senior Advisor, Data & Insights.