Samarbejde med bloggere er en strategisk PR-disciplin

Kære PR-team i Advice. Vi har længe gerne villet samarbejde med nogle bloggere inden for livsstils- og mødrekategorien, men vi har ikke den store erfaring. Kan I ikke lige hurtigt finde nogle bloggere, som vi kan bruge? Det skal bare være en lynhurtig indsats, som ikke behøver at tage lang tid eller kræve mange ressourcer. Bedste hilsner Mette.

Kære Mette. Vi vil mere end gerne hjælpe dig med at finde de rette livsstils – og morbloggere. Vi har et godt netværk med nogle af landets bedste og mest kompetente bloggere og en stor indsigt i dette felt. Vi må dog desværre skuffe dig. Vi vil nemlig ikke anbefale dig bare lige at vælge nogle bloggere hurtigt og uden grundig omtanke. For os er det at vælge de helt rette bloggere nemlig en lige så strategisk PR-indsats som et indsalg til Berlingske eller Politiken.

Blogmediet har udviklet sig meget inden for de seneste 10-15 år. Udviklingen tog især fart, da der begyndte at opstå blogportaler, som samler bloggere på én platform. I dag findes der et hav af bloggere, som slår deres folder med personlige fortællinger, billeder og opskrifter eller noget helt fjerde. Nichekategorierne definerer dem. Fælles for dem alle er, at det de brænder for, er det, de skriver om. Om det så er indretning, børn eller sko – så er det deres univers. Og det er det univers, som gør, at læserne besøger deres blogside hver dag for at få et dagligt skud inspiration.

Bloggerne er et meget sødt og meget professionelt folkefærd. De brænder for deres blog og læsere, og derfor er de alt andet end laissez-faire omkring, hvilket indhold der kommer på bloggen. Som dine rådgivere er vores vigtigste opgave derfor at kende bloggerne, deres præferencer og univers, så vi kan starte dialogen om et muligt samarbejde og skabe noget relevant indhold, for både dem og jer.

Vi kan godt forstå, at denne PR-disciplin er en smule mere mudret eller ukendt territorie, men for at gøre det nemmere og mere overskueligt, har vi disse fem råd, som måske kan gøre det nemmere at navigere rundt i.

  1. Læserne er der, fordi de finder bloggeren interessant. Derfor spiller dit brand, produkt eller sag kun birollen, men det kan også sagtens gøres relevant og elegant.
  2. Bloggere kan ikke bare sådan lige købes, og et indsalg af dit brand, produkt eller sag kræver høj viden om bloggeren, og hvilke indholdselementer han/hun finder interessant, så det bliver så troværdigt som muligt, når det endelige blogindlæg udgives.
  3. Blogrelationen er en PR-disciplin, og derfor skal du vurdere, hvilken blogger du ønsker at gå i dialog med på samme seriøse måde som en journalist. Tilegn dig deres skrivestil og fokusområde, når dialogen indgås.
  4. Fuldtidsbloggere lever af deres blog. Hvis du ønsker at indgå en dialog med disse, så respektér det og bliv ikke bange, når de ønsker penge for deres arbejde. De arbejder ikke gratis. Heller ikke for PR-kampagner. De får mere end 15 henvendelser fra kommercielle brands om dagen, så hvis de vælger at skrive tilbage til dig, har dit PR-team gjort et godt stykke arbejde.
  5. Bloggere er kreative medskabere. Invitér dem inden for i indholdsudviklingen og se, hvor meget et medejerskab i kampagnens mange indholdsdele kan gavne det færdige resultat. Bloggere er ikke bange for at lægge mange timer i en sag eller et brand, som de holder af. Derfor kan du sagtens invitere dem med ombord tidligt i processen.

Vi håber, at dette svar har givet dig mod på et mere strategisk arbejde med bloggerne.

Bedste hilsner
PR-konsulent Marie Louise Plenborg og senior PR-rådgiver Kristina Rasmussen