Syv tips til din praktikansøgning

Flere af os har været der. Siddet ved tasterne. Klar til at fortælle om de mange grunde til, at netop jeg skal have en praktikplads hos Advice. Og så rammer tvivlen alligevel. Det gjorde den i hvert fald for mig. Fordi, hvordan skriver man lige dén ansøgning, der på mindre end 2.500 anslag fortæller, at jeg både er skarp og sød – sådan én, man ikke vil gå glip af at have som praktikant. Og hvordan skiller man sig lige ud fra stakken af ansøgninger?

Men du er heldig, fordi netop de spørgsmål giver jeg dig insidertips til her. Jeg har spurgt Mikkel Bechshøft, der er praktikansvarlig i Branding & Marketing, om, hvordan man slipper gennem nåleøjet hos ham. Du får ikke en how-to til den perfekte ansøgning til alle praktiksteder. Du får tips til, hvordan du undgår at falde i de fælder, som andre er faldet i tidligere. Tips til, hvordan du skriver en god ansøgning til Advice.

1. Kend genren
”Termometeret viser minus 17 grader, og når jeg kigger ud af vinduet, kan jeg knap nok se bilerne på vejen, på grund af snestormen…” Sådan starter en spændende rejseberetning. Men det er ikke en god start på en ansøgning. Indled i stedet med at give et indblik i dine faglige interesser eller en beskrivelse af, hvad det er ved Grow, der passer godt til den faglige stige, du er på vej op ad.

2. Afliv klichéerne
Det kan måske være fristende at skrive, at du har benene solidt plantet i den jyske muld, eller at du er energisk og smilende – især hvis du er det. Sagen er bare, at det skriver alle andre også. Fortæl i stedet, hvad det er, du kan bidrage med. Kommer du lige fra den jyske muld, så har du måske et særligt lokalkendskab, der giver dig et godt udgangspunkt for at arbejde med bestemte typer af kunder. Fortæl om det, hvis det er relevant.

3. Skab blikfang ved at fortælle, hvad du kan gøre for Advice
Vend situationen om. Når du læser praktikopslag, ser du sandsynligvis efter, hvilke faglige udfordringer du bliver tilbudt. Det gør de praktikansvarlige også. De kigger efter, hvilke inputs og kompetencer du kan tilbyde. Derfor skal du ikke bruge plads på at fortælle, hvad du vil have fra Advice. Fortæl i stedet, hvad du kommer med, og hvordan du kan sætte det i spil som praktikant i den afdeling, du er interesseret i.

4. Show It, don’t tell it – det virker stadig
Det er efterhånden en udtrådt frase, men det gør den ikke mindre rigtig. Vil du overbevise den praktikansvarlige om, at du er skarp til sprog, så vis det gennem en spændende tekstopbygning uden grammatiske fejl. Sender du en ansøgning, hvor du skriver, at du er en sprognørd, mens kommaerne stikker af til højre og venstre, så lander din ansøgning ikke i samtalebunken.

5. Smid ekspertkasketten
Du vælger nok praktik for at bygge et praktisk ben på din faglige profil. Og der er ikke en forventning om, at du er ekspert, når du starter. Tværtimod kigger de praktikansvarlige efter nysgerrige praktikanter med lærelyst og modet til at stille spørgsmål. Som studerende kan du af gode grunde ikke have stor erfaring med kampagneplanlægning eller være ekspert i UX. Men du har måske snuset til emnerne gennem et studiejob eller frivilligt arbejde. Det vil de gerne høre om.

6. Overvej dit billede
Det kan være en god idé at sætte et ansigt på ordene i din ansøgning. Men overvej, hvilket billede du vælger. Det gode indtryk fra en skarp ansøgning falmer, hvis der dukker et halvskarpt billede, hvor du modelposer, op på dit CV. Har du ikke andre billeder, er det bedre at sløjfe det.

7. Drop det fancy layout
I kampen for at skille sig ud fra mængden vælger nogle at sætte ansøgningen op i et fancy layout, og nogle vælger at bruge Advices farver og logo. Det er ikke en fordel. Det er dig og ikke Advice, der er afsender. Fokuser i stedet på de kompetencer, der er relevante for den afdeling, du søger. Lav en luftig opsætning med et par kreativt formulerede afsnit og en font, der er nem at læse. Så er din ansøgning good to go.

Nu ved du, hvordan du skriver en ansøgning, der fanger Mikkel Bechshøfts opmærksomhed.
Hører vi fra dig?

Af Anne Sofie Dolberg, praktikant i Branding og Marketing & Mikkel Bechshøft, Chief Advisor i Branding og Marketing.

Læs mere om vores praktikprogram Grow