Blog: Tilgængelighed skaber bedre design

Af Jesper Nørding Pedersen, Director & Partner

Advice_tilgængelighed_borgerdk

Tilgængelighed er social ansvarlighed

Forestil dig, at du har bygget en butik og laver en indgang, hvor 20 % af kunderne ikke kan komme ind. Det er virkeligheden for mange digitale løsninger, hvor en stor gruppe af brugerne reelt ikke kan benytte dem. Men hvordan sikrer du tilgængelighed for alle og øger værdien af dine digitale investeringer?

Offentlige myndigheder er forpligtet til at efterleve internationale standarder for webtilgængelighed – kaldet WCAG 2.1. Men alle virksomheder og brands kan få værdi ud af at optimere tilgængelighed på deres website, webshops eller selvbetjeningsløsning.

For tilgængelighed er en måde at vise social ansvarlighed ved at tage forskellige behov alvorligt. Det er både godt for samfundet, for forretningen og for alle de brugere, som har eller ville have besvær med at benytte jeres digitale løsning.

Hvad er webtilgængelighed?

Når du bygger bygninger, skal du overholde bygningsreglementet, som beskriver lovens krav til adgangsforhold, indretning, lyd, lys og udsyn osv. Når offentlige myndigheder bygger digitale løsninger, skal de overholde loven om tilgængelighed af digitale løsninger.

Webtilgængelighed er mere end bare almindelige tommelfingerregler om brugervenlighed. Tilgængelighed sikrer, at ordblinde, svagtseende, handicappede og andre brugere nemt kan benytte digitale løsninger. Og det gør samtidig løsningen mere brugervenlig for alle os andre.

Den internationale standard WCAG 2.1 definerer, hvordan man opbygger et enkelt og brugbart design og kode. Lidt ligesom bygningsreglementet – bare for web. Det er frit for alle at benytte.

God forretning at tilbyde god digital service

Det lyder måske ikke særligt kreativt at skulle overholde en række standarder. Og du tænker nok, at det kun er en lille del af befolkningen, der har et handicap. Men faktisk viser en række undersøgelser, at op mod 15-20% af befolkningen har et handicap, der kan gøre det svært for dem at bruge digitale services.

Det kan være de er ordblinde og har svært ved at overskue store tekstmængder. Det kan være de er svagtseende og har brug for en skærmlæser for at få læst en hjemmeside højt. Det kan være de har fysiske vanskeligheder, som gør at de ikke kan betjene en telefon eller computer på samme måde som de fleste.

Derfor vil du opleve, at flere brugere benytter din digitale løsning, hvis den er designet efter standarderne for webtilgængelighed. Den gode digitale service er altså også en god forretning målt på en helt klassisk KPI.

Og hvis du benytter standarderne allerede i jeres designproces, støber du fundamentet for en bedre løsning – og bedre forretning.

3 gode råd til at gøre din løsning mere tilgængelig

1) Keep it simple, stupid

Godt design er (også) enkelt og målrettet brugeren. Hold design og frontend-kode enkelt og stringent. Det kan måske lyde kedeligt, men det er faktisk det vigtigste princip. Og det kan være et stærkt kreativt benspænd. Designet skal have et enkelt farvevalg, konsekvent brug af visuelle virkemidler og tydeligt hieraki i informationen. Har din side mange overskrifter og mange forskellige virkemidler? Det er hverken god kommunikation eller god tilgængelighed. Og endnu værre, så er det heller ikke god søgemaskineoptimering og kommer til at betyde at færre brugere besøger siden.

2) Uddan teamet

En certificeret elektriker ved, hvordan man skal trække strøm i en bygning. Et udviklingsteam bør have mindst én specialist, der fra projektets begyndelse er uddannet i WCAG-kravene, og som kan hjælpe hele teamet med at efterleve dem. Hvis du gør det efter projektet er gennemført, bliver det dyrt at lave om! I Advice er det vores erfaring, at tilgængelighed skal være et fælles ansvar i teamet, som både indholdsredaktører, UX’ere, digitale designere og udviklere tager stilling til i koncept og implementering.

3) Skab brugbart indhold

God kommunikation er god tilgængelighed. Derfor handler tilgængelighedsoptimering også om at optimere indholdet til at blive brugt. En lang vejledning på 8 A4-sider er næsten umulig at gøre brugbar. Den korte opdelte tekst er nem at overskue og er nem at indeksere for søgemaskiner. Så får du mere værdi ud af dit indhold.

Et eksempel: Borger.dk – tilgængelighed gør selvbetjening brugbar

Digitaliseringsstyrelsen relancerede tidligere i år portalen borger.dk som årligt bruges 34 millioner gange af danskerne. I designprocessen arbejdede hele teamet – designere, projektledere og udviklere – efter de fælles principper om webtilgængelighed og skabte et design, der både var elegant og brugervenligt. Det er godt for brugerne – og for os alle sammen.

Kilder:
Ifølge WebAIM, anslås det at omkring 20 % af befolkningen har en eller anden form for handicap: https://webaim.org/intro/

Dansk lov om webtilgængelighed: https://digst.dk/digital-service/webtilgaengelighed/lov-om-webtilgaengelighed/

Nyhed om borger.dk fra Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside: https://digst.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/december/brush-up-af-borgerdk/