Spring til indhold

7 tips til dig som skal udgive tilgængeligt indhold

I dag er en helt særlig festdag. Det er den 23/9 2020, og det betyder, at alle websites fra offentlige myndigheder skal overholde loven om webtilgængelighed. Det er godt nyt for op mod 20% af befolkningen, der ellers har vanskeligheder med digitale services. Men langt fra alle myndigheder er helt i mål med indholdet. Og det samme gælder private virksomheder og organisationer, hvor tilgængelighed ikke er lovpligtigt men præcis ligeså relevant. Så hvordan kommer du som redaktør eller indholdsansvarlig tættere på et tilgængeligt website?‬‬

Det anslås at op mod 20% af befolkningen har særlige udfordringer på nettet. Det kan være fordi de er ældre, blinde / svagtseende, hørehæmmede, ordblinde, lider af rystende hænder, har svimmelhed eller andre større eller mindre handikap.

Men udover, at det er en nødvendighed for en femtedel af befolkningen, så er tilgængelige websites faktisk godt for os alle. Digitale irritationsmomenter, som de fleste kender til – f.eks. snørklet og kompliceret sprog, utydelig tekst på billeder og sider, svær navigation – er alt sammen noget, der løses af tilgængeligt indhold. Derfor er de anstrengelser, vi gør os i forhold til tilgængelighed, noget som vi alle kan drage nytte af.

Hvad siger loven?

Loven henviser til den internationale standard, WCAG 2.1, som kommer i 3 ambitionsniveauer – A, AA og AAA. Det offentlige skal leve op til AA. Det lyder kringlet, men WCAG er i bund og grund blot en samling kriterier med dertil hørende teknikker og retningslinjer.

I AA er der i alt 50 kriterier: 25 handler om teknik, 20 handler om indhold og 5 handler om design. Det vil sige, at du som redaktør har en stor del af ansvaret for at webstedet er tilgængeligt.

Der er mere at hente

Som sagt så er webtilgængelighed noget, der berør ganske mange brugere. Men udover dette er der oveni købet nogle ekstra fordele:

  • Du vil opleve, at dit indhold automatisk bliver mere skarpt og fokuseret, når du arbejder med tilgængelighed. Det vil du gøre, fordi det får dig til at have fokus på, hvad du vil formidle og arbejde med indhold, der hænger logisk sammen.
  • En gennemarbejdet og tilgængelig webside er samtidigt søgemaskineoptimeret. Dette skyldes at standarden har særlig fokus på, at du arbejder med en logisk og enkel indholdsstruktur samt korrekt opmærkning af indhold – præcis de samme ting, der også lægges vægt på i SEO.

Hvis fordelene ikke er nok, og det hele stadig virker en smule uoverskueligt og besværligt, så er her 7 praktiske tips til dig som redaktør, der skal arbejde videre med tilgængelighed.

Tip 1: Hav overskrift-hierarkiet i orden

Mange brugere med nedsat syn bruger en skærmlæser, som ved hjælp af talesyntese læser indholdet op på siden. De vil typisk starte på en ny side med at få læst overskrifterne op på samme måde, som man som seende “scanner” siden med øjnene ved at scrolle op og ned. Derfor er det skidt, hvis der er rod i overskrifterne. Først og fremmest skal man huske at markere overskrifter som overskrifter i sit forfatterværktøj. Det er ikke nok at ændre på skriftstørrelsen eller gøre teksten fed. Dernæst er det vigtigt at sørge for, at overskrifthierarkiet er i orden, f.eks. at der altid efter en H2 kommer en H3 og ikke en H4. Hvis der er rod i overskrifthierarkiet, er der risiko for, at man bliver desorienteret, hvis man bruger en skærmlæser.

Tip 2: Lav beskrivende link-tekster

På samme måde som med overskrifter, kan brugere med skærmlæsere vælge at springe rundt mellem links på en side for at få et overblik over sidens funktioner og indhold. Derfor er det vigtigt, at linkteksterne formidler klart og præcist, hvor linket fører hen. Det er en skidt praksis blot at skrive ”Klik her” eller skrive selve webadressen som linktekst. En god tommelfingerregel er i stedet, at bruge sidetitlen for den side, der linkes til, som linktekst.

Tip 3: Brug redaktørværktøjet som det var tiltænkt

Det er en rigtig god idé som redaktør at have en god forståelse for muligheder og begrænsninger i sit redaktørværktøj. Det er vigtigt at arbejde med de indbyggede typografier, så indholdet kodes korrekt op. Hvis man har brug for at kopiere noget indhold fra f.eks. et Word-dokument, skal man være ekstra opmærksom på, at formateringen ikke kopieres med. Det mest sikre er at undgå at kopiere formateringen med over i forfatterværktøjet og bruge forfatterværktøjet til formateringen i stedet.

Tip 4: Undgå at udgive indhold som dokumenter

Hvis du overvejer at udgive indhold som et dokument, f.eks. en PDF, så kan det være en god idé at genoverveje formatet. Det er bestemt ikke ulovligt at udgive dokumentindhold, men du kan risikere, at det kræver et langt større arbejde at sikre webtilgængelighed i dokumentet sammenlignet med indhold udgivet som webindhold. Derudover har brugere, der anvender hjælpemidler – f.eks. skærmlæsere – typisk flere vanskeligheder med indhold i dokumenter frem for webindhold.

Tip 5: Husk særlige krav til videoer

Videoer kan være en utrolig effektfuld måde at formidle på. Men der er at par ting, man skal være opmærksom på, når man arbejder med videoer. Der skal knyttes nogle ekstra indholdsformater til online videoer før, at de bliver tilgængelige. Der skal bl.a. udarbejdes undertekster, som også indeholder lydinformation. Lydinformation er beskrivelser af vigtige ting, der sker på lydsiden, men som man ikke kan se på billedsiden. F.eks. hvis en person i filmen fniser, men ikke ses på billedsiden. Undertekster hjælper de personer, der har udfordringer med hørelsen – men grundlæggende forøger de brugsværdigen for alle brugere, så man kan se din video selv med slukket lyd. Husk, at det typisk ikke er godt nok at benytte sig af automatisk genererede undertekster, da kvaliteten ikke er god nok.

Derudover skal man udarbejde en synstolkning. Synstolkning er et ekstra lydspor til filmen. Lydsporet indeholder en fortællerstemme, der forklarer, hvad der sker på billedsiden, som man ikke kan uddrage af lydsiden alene. Hvor undertekster hjælper dem med hørenedsættelse, hjælper synstolkning dem, der har nedsat syn eller er blinde.

Tip 6: Sørg for alternative tekster på billeder

Når du indsætter visuelt indhold såsom billeder, figurer, grafikker el.lign., skal du huske at indsætte en alternativ tekst. Den alternative tekst forklarer billedet for personer, der ikke kan se skærmen, ved at blive læst op af en skærmlæser. En god alternativ tekst formidler indholdet og funktionen med billedet på en præcis måde.

Hvis du f.eks. indsætter et billede af justitsministeren Morten Bødskov, vil den bedste alternative tekst i de fleste tilfælde være: ’Morten Bødskov’. Den alternative tekst bør ikke være længere end en kort sætning eller to. Undgå at indlede den alternative tekst med sætningen “Et billede af…”. Skærmlæsere læser i forvejen dette op, når de møder et billede.

Hvis et billede bruges som et link, så beskriv linkdestinationen i den alternative tekst. Og endeligt, hvis du har noget visuelt indhold, som primært er pynt eller udelukkende er et stemningsbillede, så vil det bedste være at markere billedet som dekoration. Når billeder markeres som dekoration, vil hjælpemidler automatisk springe indholdet over.

Det er ikke altid helt nemt at afgøre, hvad den bedste alternative tekst er. WebAIM har lavet en rigtig god guide, som du kan læse her: WebAIM guide om alternativ tekst.

Tip 7: Opsøg kurser

Som så mange andre gode praksisser, kræver det tilvænning og erfaring med kriterierne at udarbejde fuldt ud tilgængeligt indhold. De foregående 6 praktiske tips er et godt sted at starte, men der naturligvis lidt mere i det end det. Derfor vil det være en god idé at opsøge kurser i webtilgængelighed, så man får et bedre greb om kriterierne og teknikkerne.

God videre færd med dit tilgængelighedsarbejde!

Relevante links

Webinar on demand:
Bliv bedre til webtilgængelighed

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan du bliver bedre til at lave tilgængeligt indhold, kan du med fordel se vores webinar. Her kigger vores Chief Developer, Jesper Reck-Jensen, og Senior UX Advisor, Rasmus Rune Larsen, nærmere på, hvordan du højner niveauet for tilgængelighed og undgår de typiske faldgruber, der kan følge med. Se med her:

Video

Kontakt

Senior UX Advisor

Rasmus Rune Larsen

+45 31 61 23 91

LinkedIn

Tilbage til oversigten