Hvor ligger data?
Det klassiske CMS ligger tit på én server, dvs. at både backend og visning deler serverplads. Derudover kan der være yderligere tekniske serveropsætninger, der optimerer hastighed, sikkerhed osv. Et headless CMS er 9 ud 10 gange en SaaS løsning (Software as a Service), som altid er tilgængelig og altid opdateret. Selve visningen af de enkelte kanaler, kan være hosted mange forskellige steder. Dette kommer an på typen af kanal (Website, App etc.), eller om data er statisk eller dynamisk. Her er fleksibiliteten altså også enorm.
Fordele og ”udfordringer” ved headless CMS
Der er mange fordele ved et headless CMS, men også et par udfordringer man skal være opmærksom på.
Fordelene er bl.a.:
- Genbrug af data på tværs af alle kanaler
- Stærkt til indhold i ren form
- Stærkt til meget indhold af samme type. F.eks. e-commerce produkter og lignende
- Sikkerheden er høj, da forbindelsen mellem data og visning er afkoblet
- Headless CMS kan bruges sammen med andre datakilder og tredjepartsværktøjer hvor der er behov for det, eksempelvis:
- Nyhedsbrev-system
- DAM
- PIM
- CRM
- E-commerce
- Etc.
- Udviklervenligt – frit valg af udviklingssprog til front-end kanalerne
- Platformuafhængigt, da der ofte vil være SaaS
- Fremtidssikrer dit indhold
- Start i det små, men intet behov for at starte forfra når løsningen skal vokse eller videreudvikles
- Hastighed – Et headless CMS er tit forbundet med hurtige løsninger (dette afhænger af den teknologi der bliver valg til visning)
Potentielle udfordringer
- Det kan være sværere at lave meget specielle layouts i et headless CMS
- Sværere at få straksvisning af det man arbejder med, pga. en mindre visuel redaktøroplevelse (dette bliver der dog arbejdet på af mange headless CMS udbydere)
Er headless CMS et godt valg for mig?
Der er ikke tvivl om, at et headless CMS har mange fordele. Ud fra et udviklersynspunkt er headless en velsignelse at arbejde med. Spørgsmålet er om alle redaktører vil føle den samme velsignelse, specielt hvis redaktørerne er vant til at arbejde meget visuelt med deres indhold. Disse to ender bliver dog nemmere at få til at mødes meget snart. Så hvis du sidder med meget data og indhold, der har identisk karakter, er headless CMS vejen frem.
Headless CMS er tydeligvis kommet for at blive, og markedet vil vokse mens produkterne vil udvikle sig til glæde for redaktørerne, udviklerne og til slutbrugeren i sidste ende.
WEBINAR ON DEMAND:
Headless CMS – FRA OVERVEJELSER TIL FORDELE & UDFORDRINGER
Er du interesseret i at høre mere om headless cms og dets muligheder, kan du med fordel se vores webinar, som vi afholdte i samarbejde med IT Minds. Her giver vores Chief Developer, Jesper Reck-Jensen, og Senior Software Developer, Lasse Fisker fra IT Minds, nogle eksempler på, hvordan headless CMS kan tages i brug. Se med her: