Spring til indhold

Sorterer du dit digitale skrald? UX kan hjælpe dig!

Hvor end jeg kigger hen, ser og oplever jeg i øjeblikket, at verdens brands på den ene eller anden måde sætter sig i position på den bæredygtige forandring. Store som små tager de stilling til den grønne klimaomlægning. Alligevel hører det til sjældenhederne, at jeg oplever et dansk brand, som står på mål for eller tager stilling til deres digitale klima aftryk. For det er skam også en ting.

Det er selvfølgelig vigtigt at have in mente, at det altid vil være bedre at sende 100 emails end at sende 100 breve. Eller afholde et skypemøde end at tage flyet til selv samme møde. Dermed kan man selvfølgelig argumentere for, at websites i sig selv er mere sustainable end alternativet. MEN vi kan gøre det endnu bedre, og vi BØR gøre det bedre. 

Kollektivt står internettet for 2% af den globale CO2-udledning. Groft sagt svarer det til, hvad flyindustrien sender ud. 

Men modsat flyindustrien handler det om den mængde af energi, som bliver brugt hver gang vi sender data over internettet. Altså hver gang din computer loader en hjemmeside, eller du tjekker dit foretrukne sociale medie på din telefon. Der skal strøm til, og datacentre rundt omkring i verden skyder varme ud i atmosfæren og koster os enorme mængder af energi. Samtidig brænder batteriet på computeren, og det hele koster på naturen. 

Eksempelvis skriver Zetland i en artikel fra 26. juni 2019, at

“..et EU-støttet forskningsprojekt har anslået, at alene streaminger og downloads af hittet Despacito har krævet lige så meget strøm, som de fem afrikanske lande Tchad, Guinea-Bissau, Somalia, Sierra Leone og Den Centralafrikanske Republik tilsammen bruger på et helt år.”

Men alt skal ikke være en skræmmekampagne, og det er her User experience (UX) kommer ind for at redde os. Her vil jeg gerne lægge tryk på experience, for det er den oplevelse, din bruger har med dit digitale produkt eller website, som kan hjælpe til at skabe et grønnere digitalt miljø. 

Hvis vi gør det rigtigt, resulterer det ikke kun i en bedre brugeroplevelse men også i en sundere økonomi for dit brand eller service og i sidste ende også i et grønnere internet. 

6 UX-råd for at efterleve sustainable webdesign + en overvejelse om mørkt webdesign 

Overordnet set kan vi kalde det effektive web, for i bund og grund handler det om at tænke over, hvor meget data vi sender og dermed hvor meget energi, der skal bruges.  

Ifølge Norman Nielsen group har du ca. 10 til 20 sekunder til at fange din målgruppes opmærksomhed. Forestil dig at 5 eller 10 af de sekunder skal bruges på, at dit digitale produkt skal loade. Det er hverken godt for dig eller din forretning, men det er heller ikke godt for din målgruppe. De klikker videre til den næste i rækken og får derved en dårlig oplevelse med at bruge din platform. 

Men bare rolig. Jeg har her sat nogle gode råd op, som du bør tænke over. 

1. Få fart på dine billeder

En af de helt store data røvere er de billeder, vi bruger. I takt med at vores skærme bliver bedre og bedre, med skarpe pixels, der nærmest overgår det virkelige syn, bliver de billeder, vi bruger, også tungere, og større, for at imødekomme de høje krav for opløsning. Vi vil ikke have pixelerede billeder på vores websites, og derfor uploades der high-resolution png’er, så det hele står skarpt. 

Billeder kan være en stor del af den oplevelse, vi giver målgruppen, og heldigvis behøver vi ikke gå på kompromis med de skarpe pixels. Et high-resolution billede er fyldt med metadata, som ikke er nødvendigt for at være skarpt, og den kan vi fjerne, inden det lægges på websitet eller i dit digitale produkt. 

https://tinypng.com/ og https://premium.wpmudev.org/ er eksempler på services, som hjælper med at få størrelsen på dine billeder ned uden at miste den skarpe kvalitet. 

En god tommelfingerregel er; hvis et billede skal fylde 300×300 px på dit website, skal original-billedets størrelse være 600×600 px og 72dpi. Altså, dobbelt så stort, men ikke større! 

2. Brug Lazy loading, når det giver mening 

Lazy loading klinger jo lidt dumt, og man får indtrykket af, at der egentligt er tale om en doven kode. Well, det er faktisk det, der er tale om. Fordelen ved dette er, at hvis man bruger det rigtigt, sørger man for, at ens scripts kun loader billeder, når der er brug for det. Dvs. at når en bruger lander på en af dine sider, loader scriptet kun de billeder, som brugeren kan se og ikke dem længere nede på siden, som han eller hun ikke kan se. Data sparet! 

Samtidig loades de billeder brugeren kan se hurtigere, fordi der så er færre billeder at loade samtidig. Ergo, dit website bliver hurtigere. 

Læs mere om Lazy loading her: https://en.wikipedia.org/wiki/Lazy_loading 

3. Udnyt Web caching 

Har du tilbagevendende brugere, er caching en rigtig god idé. Rent praktisk betyder det, at når en bruger besøger dit website, fortæller den browseren, at den skal gemme informationer som CSS, JavaScript og billeder. Næste gang brugeren så besøger dit site, skal disse informationer ikke loades igen, og vi sparrer derved på dataen, som skal sendes hver gang, der kommer en tilbagevendende bruger, og samtidig vises dit website hurtigere. Ergo en bedre brugeroplevelse. 

Har du brug for noget mere praktisk viden om web caching, er her en god guide https://getflywheel.com/design-and-wordpress-resources/ebooks/everything-you-need-to-know-about-website-caching/ 

4. Foretag en forårsrengøring 

Faktisk er det meget lige til. Har du fx et Sitecore, wordpress eller et drupal site, har du sikkert også et mediebibliotek, som er fyldt med billeder og video, der ikke bliver brugt. Måske har du også en masse gamle posts eller andet, som ikke bliver brugt aktivt. Er det tilfældet, så få det gjort til en vane at slette disse. Det fylder alt sammen og gør, at dit website kan loade langsomt. Samtidig vil jeg understrege gevinsten ved at gennemgå sit digitale materiale: Man kan fjerne alt det, som ikke længere er relevant og dermed fjerne støj fra den oplevelse, din bruger har med din platform. 

5. Optimer din Informations arkitektur 

Generelt set vil jeg altid advokere for, at informationsarkitekturen på dit website eller din digitale service bør være højt vægtet. Og når vi taler om sustainable web, er dette bestemt også en spiller, vi bør have på banen.

Et godt eksempel vil være navigationen på dit site eller service. Jo længere tid brugeren skal bruge på at klikke rundt og lede efter noget, jo mere bliver der loadet, og derved kommer der ikke bare en dårlig brugeroplevelse, når målgruppen ikke kan finde det, de leder efter, men der bliver også brugt unødigt energi. I værste fald finder brugeren aldrig det han eller hun søgte og ender med at gå til konkurrenten, og så er hele loadingen på din platform spildt. 

Så sørg for at have styr på din informationsarkitektur. Også for naturens skyld. 

6. Vælg en grøn webhost 

Egentlig er det her jo (måske) det bedste sted at starte, men det kan være mere krævende end som så. Faktisk er min oplevelse, at de fleste slet ikke ved, hvem der står for deres hosting, eller hvor det rent fysisk er placeret. 

Hvis man dog er klar på at have en digital service eller tilstedeværelse, der er helt igennem grøn, er et godt pejlemærke at gå efter en hosting service, som er partner med Google Cloud Platform. De benytter nemlig kun vedvarende energi og fastholder en forpligtigelse til kulstofneutralitet. 

Se mere om deres politik her: https://cloud.google.com/sustainability/ 

Udnyt dét at have en grøn hosting. Fortæl det. Spred ordet. Inspirer andre til at gøre det samme. Det er en nem og meget håndgribelig kommunikation, som kan være med til at forme din brugeres oplevelse af dit brand og oplevelse af at være på din platform. 

Og den om mørke websites 

En sidste ting, som kan være lidt svære at gennemskue, er ideen om, at websites, der er designet i sort, ikke bruger nær så meget energi, fordi det kræver mindre lys fra din computerskærm eller smartphone. Efter Apples introduktion til Dark Mode, er der opstået en trend, hvor alle vil have en mulighed for at skifte fra et lyst design til et mørkt. Oftest med rette, men hvis vi ser på det fra et sustainable web perspektiv, er det (måske) en anden sag. 

Hvis vi tager en LCD-skærm, vil det give en meget lille effekt, som kan være svært overhovedet at måle på. Ser vi på CRT eller AMOLED skærme, kan der dog måles en lille effekt men stadig på en meget lille skala. 

Så ja, det kan have en effekt, men overvej hvordan det påvirker et meget vigtigt punkt. Nemlig optimering af UX. Vil det lette oplevelsen af dit digitale produkt, eller kan det have den modsatte effekt? 

Har du brug for at gå lidt mere ned i trenden om Dark Mode, og hvordan den kan påvirke din brugeroplevelse, kan du finde mere information her.

De andre ovenstående punkter er gode pejlemærker, men med denne vil jeg anbefale, at man overvejer og prøver at sætte sit digitale produkt i konteksten. For det er ikke for alle. 

Til sidst 

Nu hvor du er kommet igennem alle punkter, vil du forhåbentligt have set det gennemgående tema; Effektive websites. Altså, websites, der loader hurtigt og er nemme at finde rundt på. Det vil altså sige, at hvis du begynder at implementere disse i dit eget digitale produkt, vil du ikke kun være grøn, du vil også kunne nedsætte dine serveromkostninger og ikke mindst give en bedre oplevelse til dem, der skal bruge eller besøge din service. Klassisk win/win. 

Har du fået blod på tanden, kan du teste dit eget website her: https://www.websitecarbon.com/ og finde ud af, hvor godt det klarer sig i kampen for et grønnere internet. 

Er du i tvivl om dit sites load performance, anbefaler jeg Pingdom https://www.pingdom.com 

Det bør nævnes, at ovenstående punkter kun er et udsnit af ting, der kan gøres. Brug af CDN, optimeret SEO og progressive web app er blot nogle af de ting, man kunne tilføje til listen. 

Ovenstående er dog dem, jeg finder mest håndgribelige og en god start, når du skal i gang med at være en del af den grønne digitale fremtid. 

Kontakt

UX Director

Jarl Lyng

+45 22 99 47 34

LinkedIn

Tilbage til oversigten