Spring til indhold

Danske Bank

Pengeskyen

Lancering af læringsunivers til forældre

Kunde

Gode pengevaner giver et godt liv

Gør penge dig lykkelig? Et liv uden penge eller med rod i økonomien er i hvert fald en garanti for stress. De gode vaner starter allerede fra barnsben, men mange danske forældre har selv rod i økonomien eller har svært ved at finde den rigtige måde at tale med deres børn om penge.

Med Pengeskyen iværksatte Danske Bank en indsats målrettet forældre, med det formål at opfordre og klæde forældrene på, til aktivt at arbejde med gode pengevener sammen med deres børn.

Casefilm
Resultater
Resultater
Indsigt

Børn hører ikke, hvad du siger – de gør, hvad du gør. Hvis de skal lære gode pengevaner, skal det læres i hverdagen.

Udfordring

Danske Bank har arbejdet med denne agenda i mange år – helt tilbage fra vi fik spare-pingvinen Pondus med hjem fra den lokale filial. Men mange ting har forandret sig siden, og Danske Bank er i dag en helt anden bank og penge er heller ikke det samme mere. Penge er digitalt, og det gør det endnu sværere for børn at forstå hvornår der er minus på kontoen eller hvorfor en mobiltelefon koster mere end et køleskab. Formålet med indsatsen var altså at skabe og opbygge kendskab til indholdshuben Pengeskyen. Et website specifikt til forældre, fuld af gode råd, læring og inspiration.

Derudover var indsatsen en del af Danske Banks generelle tillidsopbygning, og på sigt er det et mål at en contentindsats som dette kan bidrage med kundetilstrømning.

Løsning

Vi bruger nostalgi til at vække forældrenes nysgerrighed

Danske Bank kan ikke bare blande sig i børneopdragelse. For at lykkedes med indsatsen, opbyggede vi en kunderejse som tog udgangspunkt i målgruppen og lod banken tage bagsædet. Derudover blev indsatsen bygget op omkring én essentiel viden: de fleste forældre tror, at de har opdraget deres børn helt rigtigt. Vi bliver altså først nødt til at vise forældrene, at det ikke står helt ligeså godt til med deres børn og pengevaner som de troede, før at vi kan hjælpe dem.

Indsatsen blev bygget op i 3 step, baseret på 3 grundfølelser – Aha, Nååh og Jaa.

I hvert af de tre steps skruede vi en lille smule mere op for banken og seriøsiteten, men holdte fokus på at indholdet skulle være seværdigt og at forældrene selv skulle tilvælge det – ikke have det tvunget ned i halsen.

Resultater
Resultater

Udover kommunikationen på Danske Banks kanaler, blev indsatsen understøttet af adskillige samarbejder med influencere og native. Artikler i Vores Børn og Politiken gav tid med målgruppen, og flere forældre-bloggere afprøvede de gode råd. Danske Bank deltog derudover i den populære podcast Farmand.

Kontakt

Director

Rikke Østergaard

+45 25 57 21 60

LinkedIn